Saturday, September 13, 2008

weekend yg sunyi & pengalaman part-time

smlm blog ni wat hal sampai aku kena edit segala galanya...edit punya edit,tgk2 jam dah kul 6 pagi, cpt2 p solat subuh den tido...zzzz...bgn tgk jam dah kul 1pm. pastu tak buat pape pun sbb hari ni kat 4th ni bkn ada org ,so duk dlm bilik je online den lipat baju..time online tu terchat la dgn member si ijat tuh..hurm..dia keje kat al-fresco lagi..borak2 sambil tu wat teknik imbas kembali time aku keje tahun lepas pas SPM. oleh itu aku nk paste blk post aku aritu..


Atas permintaan ramai (eh sebenarnya sorang je yg buat permintaan, Cik Siti kita…hehehe) aku nak citer ckit la psal kije part time aku yg tak semengah ni…aku bekerja part time waiter kat satu restoren western ni….(baru taip restoren aku dah lapor)…tau-tau je la keje amik order ni..mmg banyak sgt kerenah pelangan yg aku dan kawan2 aku dpt…antaranya:

Puji-pujian (sesi kombang)
Biasanya customer puji bila aku kasi offer…memandangkan aku ni cheapskate kelas pertama…aku akan kasi offer paling murah kat customer aku even customer tu kureng hasem/berlagak bagus/etc etc…so dorang (selalu pompuan la) akan puji dan bertetima kasih yg amatz la…aku mmg rasa satisfied bila customer satisfied…tula agaknya customer service

Pelangan gatey (gatal)
yang ni paling banyak….majoritinya melayu la….but i never take them seriusly. Antara ayat2 gatel mereka:

Kes 1
aku : So u nak makan utk berapa org cik?
Pelangan : Jap sy kira…satu…dua..tiga..empat…and masuk u sekali 5
aku: cheh

Kes 2
dah habis amik order
aku : Thank you…have a nice day
Pelangan : tahnk you je…boleh kasi no phone tak?
CSR : (dlm hati: mangkuk nko la)

Kes 3
pelangan : suara you ni mcm dlm radio la..sedap
aku: thank you sir (dlm hati: org dah puji belasah je la labu)

Pelangan cheapskate/kelakar

Kes 1
aku dah amik order bagai ni
aku : Sir that would be RM 70.00. Would u like us to bring change for 100?
Pelangan : Ha (dgn riak terkujut) kena bayar ke?…sy ingat guna kupon ni free..
aku : (dlm hati, sabor je la aku pakcik ni)..Encik, Kat mesia ni masuk tandas pun kena bayar encik
Pelangan : Kalu cam tu kensel la dik

Kes 2
aku: Kak nak air coke ke sprite?
Pelangan : DIk air coke perasa nenas ada tak?
aku: (dlm hati: ada ke coke perisa baru nih?..confius confius)

Pelangan kureng hasam

Kes 1
aku: Mam, we’re sorry, your area is not within our delivery area (rumah dia kita tak wat penghantaran)
Pelanggan : Go to hell la you
aku : Thank you mam (dlm hati: nko la pegi mampus)

Kes 2
Pukul 11 malam, tak leh amik order lagi
aku : I’m sorry mam, our kitchen has already closed. I can’t take order anymore
Pelangan : Like that ar…mmm u have MCDonald no?
aku: Cheh

Kes 3
Belum aku nak welcomekan dia, terus pelangan maki-maki aku tahap cipan
Pelangan : woi lu stupid bla bla bla 5#%46&^&*(&(&*%^$*%^$*#^1346
aku : Yes sir how can i help you
Pelangan : sambung maki hamun seorang waiter ensem+inesen yg tak berdosa…chewah
aku: We apologise for… (padahal tak paham puna pa yg dikomplenkan…sory je la labu..tapi dalam hati aku pun dok maki hamun dia gak….mintak2 la nko kenalanggar bas…hehhehe kejam tak aku?)


penat ar citer pasal keje aku nih, nak pi makan dlu ar! sambung nanti ek!

No comments: